2019. 01. 08.

Marissa Meyer: Szívtelen

Író: Marissa Meyer
Cím: Szívtelen 
Kiadó: Könyvmolyképző
Kiadás éve: 2018.
Terjedelem: 558 oldal
Fülszöveg: 
Bár Catherine az egyik legkelendőbb fiatal hölgy Csodaországban, és a házasodni kívánó Szív Király kedvence, őt mégis egyebek foglalkoztatják. Ínycsiklandozó süteményeket süt, és a leghőbb vágya az, hogy pékséget nyisson a legjobb barátnőjével. Az édesanyja szerint ilyen gondolatok azonban nem méltók egy olyan fiatal lányhoz, aki akár királynő is lehetne.
Cath megismerkedik Jesttel, a jóképű és titokzatos udvari bolonddal. Életében először valódi vonzalmat érez valaki iránt. Kockáztatva, hogy vérig sértik a Királyt és éktelen haragra gerjesztik Cath szüleit, a két fiatal titkos, viharos kapcsolatba bonyolódik. Cath a saját szerencséjének kovácsa akar lenni, és a saját feltételei alapján akar szerelembe esni. Ám a sorsnak más tervei vannak e varázslatos, őrült és szörnyetegekkel teli vidéken…


„- Sikerülni fog – szólalt meg a sapkájába nyúlva. – De kell hozzá egy kis hit.”

A számomra olyan kedves Holdbéli Krónikák után bátran tettem a bevásárlókosaramba
Forrás
Marissa Meyer egy újabb feldolgozását, a Szívtelent. Az Alíz Csodaországban történet távolabb áll tőlem, mint a tündérmesék, de természetesen én is láttam a Disney rajzfilmjét és az attól újabb filmes verziót is, csupán az eredeti könyv maradt ki az életemből. Mégis nagyon kíváncsi voltam, milyen új megközelítésből ábrázolja ezt a világot az írónő, és titkon reménykedtem, hátha itt szeretek bele Csodaország bolondosságába. Marissa nagyon ért ahhoz, hogy egy klasszikus történetből valami újat és valami különlegeset alkosson, így nem csalódtam, sőt nagyon maradandó élményt nyújtott a Szívkirálynő kalandja.
 

„Néha csak a szívünkre érdemes hallgatni.” 

Főhősnőnk a Szív Királyság koronájának várományosa, ám semmi másra nem vágyik, csak
Cath (Forrás)
szenvedélyének szeretne élni, a sütésnek. Azonban fő akadálya, hogy egy hozzá hasonló nemes hölgy nem alacsonyodhat le annyira, hogy saját maga dolgozzon, és erre tesz még egy lapáttal, hogy ő a kiszemelt királynő. Személyiségét nagyon megszerettem, a sütés irányi szenvedélye, jól nevelt modora és kitartása mind-mind szimpatikusabbá tették ezt a jó lelkű lányt. Töretlenül kitart álmai mellett, akármilyen bukkanó szakítja félbe útját. Érzékletesen mesél csodás süteményeiről, nem egyszer összefutott az én számban is a nyál vagy megkordult a gyomron. Nem szabad úgy olvasni ezt a könyvet, hogy nincs mellettünk valami finomság, mert kész kínzás. :D És mindemellett annak ellenére, hogy nem szeretne királynő lenni, tökéletes lenne a feladatra. Önzetlen, törődik másokkal, nemes szívű és bátor. Érdekes volt magamban felidézni a Disney mese Szívkirálynőjét, aki mi tagadás, nem egy kedves teremtés. Cath bűbájos teremtés hozzá képest és végig ezen agyaltam, vajon hogyan alakítja az írónő a dolgokat, megtartja-e ezt az oldalát a lánynak. 
 

„- Ő egy rózsa, Jest. Nagyon szép, de ügyelni kell a tüskékre. Egy Király kertjében a helye, nem pedig a tiédben.” 

A történet fő ívét Cath törekvése adta, ahogy saját pékségének megnyitásán munkálkodik.
Jest (Forrás)
Ezt tette érdekesebbé a Király új udvari bolondjának felbukkanása, a közelgő lánykérés és egy gruffacsór. Cath-nek meg volt a saját gondja, de amúgy se egyszerű életébe toppant be a titokzatos Jest, aki még inkább felforgatja körülötte a dolgokat. Aranyos, visszafogott románc bontakozik ki közöttük, de az érzéseik elsöprőek. Nagy titkokat tartogatott a történet, és főleg Jest, de a mellettük kibontakozó rejtély miatt is még izgatottabban faltam a lapokat. Örültem, hogy gyakran nem úgy fordultak az események, ahogy eredetileg gondoltam, még ha volt olyan momentum is, aminek bekövetkeztét előre sejtettem. Nagy meglepetés volt nálam a könyv hossza, bár csak én lehet az ügyben a hibás. Csak egy egész mellékgondolatként mesélném nektek, hogy úgy vágtam bele, hogy ez egy rövidebb, 400 oldal körüli könyv, hamar elolvasom. Aztán ahogy haladtam, csak nem fogytak úgy a lapok, mint ahogy hittem, és csak a végéhez közeledve jöttem rá, hogy itt bizony benéztem valamit. :D De legalább kiderült, hogy nem az olvasási tempóm esett vissza.
 

„Két Bástya, egy Gyalog és a Királynő. Így kezdődik a találós kérdés, de hogyan ér véget?” 

Csodaország leírása és részletei nagyon tetszettek, de úgy vált még érdekesebbé a történet,
Forrás
hogy Jest is felbukkant. Nem hiányzott egy fontos szereplő se a könyvből. Az állandóan óráját nézegető Fehér Nyúl, a kissé túl bátortalan Király, a bolond Kalapos, de még Hernyó úr se. Ugyanígy a fő eseményeket, vagy inkább történéseket megtartotta az Írónő és nem hiányozhatott a teaparti, a krokettezés, a zsugorító ital sem. Csupán új színezetet kapott az egész, egy jobban emészthető, szerethetőbb formában. Egy homályos folt volt csak számomra, Péter Péter személye, bár ezt lehet annak rovására könyvelem el, hogy magát a könyvet nem olvastam. Viszont akár eredeti karakter, akár újonnan kreált, érdekes szereplő volt, egy kis plusz rejtélyességet vitt a történetbe.
 

„- Mindegy, melyik ajtót választjátok. Mind ugyanehhez az igazsághoz vezet. Ez egy sors, és a sorsot elkerülni nem lehet.”

Forrás
Összességében nem is tudom mire számítottam, de talán még se egy ilyen befejezésre. Picit sokkolt, nem tagadom. De az biztos, hogy ettől maradandóbb lett számomra is, nem vált egy tucat történetté. Gyakran szóba került a sorsszerűség, és hogy mindenkinek kőbe van vésve a jövője. Viszont mivel egy feldolgozásról van szó, én gondolkodhattam azon, hogy mit tartogat végül Cath-nek ez a könyv. Eléri a boldogságot szerelme, Jest oldalán vagy azzá a Szívtelen Királynővé válik, akit mi már ismerhetünk? Erre én nem fogok nektek választ adni, de ha szeretnétek megtudni, olvassátok el a regényt. ;) 

„De a remény az, amitől a lehetetlen lehetségessé válik.” 

Kedvenc jelenetem: Amikor Jest hazakíséri Cath-et. 
Kedvenc szereplőm: Cath, Jest 
Hasonló könyv: Csalok, hogy ha az Alíz Csodaországban regényt írom? :D 
Értékelésem: Összességében 4,5 macaronnal tudom jutalmazni ezt a regényt.
Érdekesség: Az írónő még ismeretlen volt számunkra, így elsőre mindenképp szeretek interjút keresni nektek. 

Mindig is rajongtál az Alíz Csodaországbanért? Hány évesen olvastad először?
Meglepő módon, bár rengetegszer láttam a Disney mesét gyerekkoromban, főiskoláig nem olvastam a könyvet! Úgy gondoltam, végre itt az ideje, és azóta számtalanszor újraolvastam, főleg miközben írtam a Szívtelent. Emlékszem, vegyes érzéseim voltak, amikor először olvastam – egyrészről a karakterek eléggé bizarrok voltak és csodálatosak is, ahogy vártam, és még mindig lenyűgöz Lewis Carroll képzelete, ahogy ilyen intelligensen ír. Másrészről, majd kifolyt a szemem a rímeken, és egy idő után átugrottam azokat. Pedig ez is része a történetnek. 

„- Udvari bolond vagyok, kisasszony, az még az orvosnál is jobb.
- Hogy lehet az jobb, mint egy orvos?
- Nem hallotta még, hogy a nevetés a legjobb orvosság?”

Csodaország melyik szereplője lennél és miért?
Forrás
Valószínűleg a fehér nyúl. Kicsit obszesszív és neurotikus, és kicsit olyan, mintha állandóan próbálna mindenkinek megfelelni. És az én meglátásom szerint, próbál minden konfrontációt kerülni. És most eszmélek rá, hogy csak a rossz tulajdonságait sorolom fel, lol! Tehát olyan, mint az én rossz oldalam. Nyúl alakban. Zsebórával. Legalább pontos vagyok?

„A szeme akár a fahéjjal meghintett, érett zöldalma. A bőre vajkrémes tortabevonatként csillog. Az ajka olyan, mint az érett málna. A haja akár az étcsokoládé, melyet a forró nap megolvasztott.”

Ha megosztanál egy részletet a Szívtelenből Lewis Carroll-lal, melyik lenne az?
Valószínűleg az egyik szójáték! Bár nem érek fel hozzá, de remélem, értékelné a próbálkozásomat. Az egyik kedvencem:
„- Egy csapat idióta vagyunk. Egy sereg bolond.
- Nem – felelte Jest halkan. – Inkább egy rajnyi.”
/A magyar fordítás így szól, de eredeti nyelven:
“We are a parliament of idiots. A murder of fools.”
“No,” said Jest, his voice soft. “That would be an unkindness.”/
(Magyarázat: parlament, gyilkosság és bizonytalanság csoportosíthatóak a hollókhoz, bástyákhoz vagy a koronához.)
És imádom ezt a részt is:
„A Bástya elég magas rang Sakkországban?
Jest összepréselte az ajkát, és úgy tűnt, alaposan végiggondolja a kérdést.
- Ami azt illeti – felelte -, nagyjából egy szinten áll a márkival.”
(Magyarázat: volt, amikor a bástyát márkinak nevezték a sakktáblán.)

„- Boldogságomban hangosan dobolok. Bánatomban üvegként török. ha egyszer ellopnak, többé vissza nem kerülök. Mi vagyok én?
Felirat hozzáadása
- A szív?”

Melyik a kedvenc találós kérdésed?
Vallomás: Utálom a rejtvényeket!! Soha, de soha nem tudom megoldani őket, és butának érzem magam a megoldás után, mert annyira egyértelmű. Ettől rettegtem legjobban a Szívtelenben, de végül magukat írták meg. Különösen elégedett vagyok azzal, amit Kalapos Cath-nek mond a teapartin.
Hé… talán az a kedvendem!

„- Hiszek benned, kicsi torta! Hiszem, hogy te vagy a legjobb.”

Mi a közös egy hollóban és egy íróasztalban?
Edgar Allan Poe… és most Marissa Meyer… írta mindkettőt.
(Ezt a választ egy jó barátom, Gregory Maguire mondta, de valahol máshol hallotta. Nos, kivéve a Marissa Meyer részt.)
(Oké, valójában ő nem egy jó barátom, de a fülszöveget ő írta a Szívtelenhez, és remélem ezt nem látja.)

„Üssük le a fejét!
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése