2015. 10. 03.

Mary E. Pearson: Az árulás csókja (A Fennmaradottak krónikái 1.)

Író: Mary E. Pearson
Cím:  Az árulás csókja
Sorozat: A Fennmaradottak krónikái 1.
Kiadó: Gabo
Kiadás éve: 2015.
Terjedelem: 408 oldal
Fülszöveg:


EGY HERCEGNŐ KERESI A HELYÉT AZ ÚJJÁSZÜLETETT VILÁGBAN.
Megszökik az esküvője napján. Ősi iratokat lop el a kancellár titkos gyűjteményéből. A saját apja küld fejvadászokat utána.

Ő Lia hercegnő, Morrighan királyságának Első Leánya.

Morrighan Királyságának rendjét hagyományok és egy letűnt világ történetei szabják meg, de bizonyos hagyományoknak Lia nem hajlandó engedelmeskedni. Az elrendezett házasság elől menekülő és új életre vágyó lány az esküvője reggelén egy távoli halászfaluba szökik. Egy fogadóban talál munkát, ahová hamarosan két idegen érkezik, de Lia mit sem tud arról, hogy egyikük az elhagyott herceg, a másik pedig egy ellene küldött orgyilkos.

Megtévesztés és árulás szövi hálóját a három fiatal köré, és Lia veszedelmes titkokra bukkan, amelyek elpusztíthatják a világát. A titkokon túl azonban olyasmit is talál, amire nem számított – szerelmet.

"Senkit sem szabadna rákényszeríteni, hogy olyanhoz menjen hozzá, akit nem szeret."

Nagyon vártuk már a megjelenését, de miért is néztük ki magunknak?
I: Már az első pillanatban beleszeretem, amikor megláttam a  Gabo kiadó előrendelhető könyvei között. A borítója olyan szép volt, egyből vonzotta a tekintettemet. Nagyon örülök, hogy a kiadó megtartotta az eredetit, és itthon is ezzel jelent meg. A fülszövege  pedig egy nagyon érdekes, és izgalmas cselekményt ígért. Nagyon szeretem a hercegnős történeteket, főleg az ehhez hasonlókat, amiben a hősnőnk a saját lábára áll, és kezébe veszi a sorsa irányítását! Ezek után nem is volt kérdés, hogy egyből meg is rendeljem.  Ezután már csak számoltam vissza a napokat a megjelenéséig. Most, hogy már elolvastam,  ismét bebizonyosodott, hogy sikerült  nagyon is jól döntetem.  Ez által egy újabb kedvencet avathattam :)
P:
Igazából, mint oly sokszor, a borítón akadt meg a szemem. A fülszöveg pedig teljesen felcsigázott. Az Üvegtrón óta még inkább szeretem az ilyen középkori jellegű fantasy-kat, ezért még jobban érdekelt ez a kötet. A teljes meggyőzés érdekében, hiszen egyáltalán nem ismerem más műveit az írónőnek, goodreads-en is szétnéztem, és meggyőztek a dicsérő értékelések. Nézelődéskor azért azt is észrevettem, hogy elég szélsőségesek a vélemények, de olvasás után nagyon örülök, hogy azoknak nem hittem, mert imádtam. :)

Hozta az előre elvárt színvonalat?
I: Általában a fülszöveg elolvasása után elkezd alakot ölteni bennem egy kép. Nagyon szeretek elgondolkodni azon, vajon milyen események is várnak rám a könyvben :) Itt is volt egy kialakult kép bennem a történet kapcsán. De sikerült még az én elképzeléseimet is túlszárnyalnia az Írónőnek. Nem unatkoztam egy percig sem az olvasása közben, hiszen mindig volt valami újdonság, és csavar a történet során, amire  egyáltalán nem számítottam. Kaptunk egy igazi régi korabeli romantikus történetet, amiben a rejtélyek, és az izgalmak is fontos szerepet kapnak.
P:
Igen! :) Fantasztikus volt, nagyon olvastatta magát, nehéz volt letenni. Aki sokat olvas, annak nehéz újat mutatni, gyakran előre kitaláljuk a cselekmény kimenetelét, hiszen ilyen kínálat mellett könnyen futunk hasonló történetekbe. Ezért örültem nagyon, hogy az Írónő belecsempészett egy kis egyediséget az egészbe, azzal, hogy Lia „utazó” társainak kilétét majdnem végig homály fedte és a lány képességeiről is csak nagyon keveset tudhattunk meg.

Miért volt érdekes, különleges a történet?
I: Megismerjük Lia-t akiről kiderül, hogy nem egy hétköznapi hercegnő.  Édesapja odaadta
a kezét, egy szövetség reményében, olyan férfinak, akit Lia, még soha életében nem látott. De az ő szíve, nem egy érdekházasságra vágyik, hanem szeretné megtapasztalni milyen is az, ha az ember megtalálja a szerelmet, megismeri a társát, és ezek után kötelezi csak el magát. Szembeszáll a szülői akarattal, és szolgáló lányával, egyben legfőbb bizalmasával Pauline-nal, megszöknek egy más élet reménye felé. Már az esküvő előkészületei nagyon érdekesek voltak számomra.  A kavah elkészítési módja, és maga a jelentése is újdonsággal hatott rám. A szökést is nagyon ügyesen kigondolták, és már itt sejtettem, hogy nem egy hétköznapi lánnyal fogunk megismerkedni.  Új életet kezdenek  Terravint-ban, ahol egy fogadóban beállnak szolgáló lánynak. Innentől kezdve itt követjük  az események alakulást.  Nem lehetett unatkozni az olvasása közben, hiszen mindig történt valami Lia-val. Megjelenik, két férfi főszereplőnk is, ők is sok meglepetést okoztak nekem. Ezt egy következő kérdésben bővebben is kifejtem. Nagyon érdekes volt Lia képességének története, is és a köré épített mese is. Nagyon várom,
hogy erről többet is megtudhassak majd a következő részben. Nagyon szeretem a kis részleteket is Gaudrel utolsó emlékirataiból, és ezt az elemet is nagyon jól beleépítette a történetbe az Írónő szerintem. A romantikus részekért is odáig voltam. Szerintem pont annyi volt benne amennyit a történések megkívántak. Amikor már azt hittem, nem fog semmi váratlanul érni kaptam egy újabb izgalmakban gazdag fordulatot. Ha összességében néztem az egészet, nem is vágyhattam volna jobb történésekre. Mindent megkaptam amire vártam, sőt annál még többet is úgy érzem :)
P: Már az eleje érdekesen kezdődött, ahogy Liát felkészítették az esküvőre. Nagyon tetszett
az egész szertartás, és hiába írja a fülszöveg, hogy megszökik az esküvője napján, annyira csak az utolsó pillanatban dől el a tényleges távozás, hogy én majdnem elhittem, hogy mégis oltár elé áll. Utazás során megtudjuk, hogy hercegnő létére nem elkényeztetett fruska, igenis talpraesett, találékony lány. Miután elérik úti céljukat, ismét ezt bizonyítja be. Nem szeretne ingyen élni a fogadóban, keményen dolgoznak Pauline-al a szállásukért és ételükért. Közben más szemszögből is követhetjük a cselekményt. Lia leendő férje és a királyság természetesen vérig van sértve, amiért a hercegnő megszökött, a herceg utána indul, hogy megkeresse. Másrészről egy ellenséges terület is úgy látja ez lesz a remek alkalom, hogy megakadályozzák a szövetséget, ezért orgyilkos küldenek a lány után. A sors iróniájából kifolyólag a két fiú útjai
Pauline
keresztezik egymást és együtt találják meg a fogadóban Liát. Az egészben az a nagy csavar, hogy nem lehet tudni, hogy melyik utazó kicsoda. Emiatt végig izgulhattunk, hogy mégis ki tör egyszer csak az életére és ki lesz az, aki bevallja, hogy ő lett volna, aki elveszi feleségül.

Lia barátokat is szerez új otthonában. Pauline is igazán hűséges, odaadó segítő társa, neki is végig szurkoltam, nagyon szomorú lettem, amikor kiderült, hogy nem lesz olyan boldog a jövője, mint ahogy remélte. De Gwyneth-re is kíváncsi vagyok még, kedves csacsogós, barátságos lány, nem is gondoltam volna, hogy neki is ilyen nagy titkai vannak. Úgy hiszem, később is okozhat még meglepetéseket.

A másik fő momentum, ami nagyon tetszett, az az Első Leányként különleges képességek birtokosa, vagy legalábbis lenne… Ez a dolog is végig titokzatos maradt. Nem lehet tudni, hogy Lia tényleg birtokolja az adottságokat, és ha igen, mire is képes. A fejezetek közötti átkötések, vers részletek, igazán sejtelmesek, nagyon érdekes fordulatokat ígértek, és még nem is hullott le mindenről a lepel.

Lia olyan hősnő, akiről példát lehetne venni?
Lia
I: Én úgy gondolom igen, bebizonyította mennyire erős nő. Nem fél szembeszállni másokkal. Kiáll nem csak magáért, hanem barátaiért is. Egy álmodozó lány, aki szeretné megtapasztalni milyen is a szerelem. Emelet mindig olyan tulajdonsággal is rendelkezik, amivel egy uralkodónak rendelkeznie kell. Nem fél döntéseket hozni, és az ismeretlen dolgoktól sem ijed meg.  Én nagyon megkedveltem őt, és kedvenc hősnőim között van a helye mindenképpen.
P: Határozottan igen. Az ilyen erős hősnők a kedvenceim. Akik nem várják, hogy minden az ölükbe hulljon, a saját lábukra állnak, ellenszegülnek a szabályokkal és főleg meg tudják magukat védeni, ha a szükség úgy kívánja. Mindezek mellett a kötelességtudata is megvan, ha rosszabbra fordul a helyzet tudja mi a dolga, nem hanyagolja el a feladatait. Tudom a történet fő vonala az, hogy elmenekül a megrendezett házasság elől, de emellett is látszik rajta, hogy ha kell felvállalja a kötelességeit, nem hagyja, hogy mások szenvedjenek helyette.

Szerelmi háromszög alakul ki, de érdekes csavarral. A könyv nagy részében nem lehet tudni, hogy ki kicsoda. Meg voltunk ezzel elégedve?
I: Engem nagyon is sikerült megvezetnie az Írónőnek, a férfi főszereplőink kilétével kapcsolatban.  A történtek nagy részét Lia szemszögéből ismerhetjük meg. De kapnak benne
fejezeteket az Orgyilkos, és a Herceg is. Az első este amikor mind ketten betévednek a  fogadóba, képet kapunk róluk.  Külső leírás alapján, és a foglalkozásukra  vonatkozó
Rafe
találgatásokon keresztül. Itt én sikeresen elhittem ezeket a nézőpontokat, és elkönyveltem magamban, hogy melyikük kicsoda is lehet.  Majd jött az újabb csavar, kaptunk két nevet Kaden, és Rafe, ezután már nem csak arcot, de nevet is társíthattunk hozzájuk. A könyv feléig boldog öntudatlanságban követem az eseménye, és még el is gondolkodtam azon milyen jól rájöttem az elém állított rejtélyre :) Kérem szépen mikor elértem egy adott fejezetre az állam a padlón landolt, mert semmi sem úgy volt ahogy én azt kis elmémben elgondoltam :) Ezek után teljesen át kellet gondolnom az eddig olvasottakat, és minden kit helyre tenni magamban. Le a kalappal az Írónő előtt ezzel a csavarral tényleg sikerült engem teljesen "hülyére" venni e. De így olyan izgalmakban volt részem, amikre sose gondoltam volna. A háromszögről csak annyit, mondanék, hogy imádtam. Téves képzeteim miatt is, de mikor kiderült az igazság akkor még jobban. Lia mind a két fiú iránt érez valamit. Rafe iránt sokkal nagyobb a vonzódása, de Kaden-ről se szabad megfeledkeznünk, mert ott is érezhető volt, hogy ő sem közömbös Lia-nak. A címére is nagyon kíváncsi voltam, hogy miért is kaphatta az, Árulás csókját. Erre is választ kaptam a kialakult kapcsolatok alapján. Megint csak azt tudom mondani, bár érzem, hogy elfogult vagyok a könyvel kapcsolatban. Biztos lesznek olyanok akiknek nem fog tetszeni ez a történet. De szerintem ezt is olyan jól megoldotta az Írónő, mert biztosak voltuk egy adott választásban, és tessék ott van az újabb csavar, és lehetőség egy másik út megismeréséhez. Nem is szaporítom tovább a szót, engem megvett a történtekkel az Írónő teljes mértékben.
P: Mondhatni zseniális volt ez a megközelítés. Igaz, nem az utolsó lapig maradt titok a két utazó pontos kiléte, de a történet nagyobb részében nem igazán lehetett kitalálni, hogy ki kicsoda. Nagyon jól alakította a szálakat az Írónő, mert vegyes nyomokkal látott el minket. Elképzeltem, hogy melyik melyik, de a következő fejezetnél már megingott a tippem. Ettől nagyon titokzatos és rejtélyes maradt a történet. Le a kalappal az ötlet előtt, engem lenyűgözött.


Ha már háromszög, elmaradhatatlan kérdés, hogy kinek szurkoltunk?
I: Mind a két fiú más miatt került közel a szívemhez. De ha mindenképpen választanom
Kaden
kéne akkor Rafe mondanám. Az elejétől kezdve nagyon szimpatikus volt nekem. A visszafogottsága, a kedvessége, és a külseje is közelebb áll az én pasi ideálomhoz mint Kaden. A közös jeleneteiket Lia-val  is nagyon szeretem, érezhető volt a kettőjük közti vonzalom, és a szikra is.  Remélem a folytatásban, még több mindent megtudhatunk a köztük kialakult érzelmekről.
P: Nagyon ritkán járok úgy, hogy magam se tudom, kinek szurkoljak. Jelen esetben mindkét fiúval nagyon is szimpatizálok, felváltva szurkoltam, hol az egyiknek hol a másiknak. Rafe kezdetben sokkal komorabb, megközelíthetetlenebb volt, Lia mégis meglátott benne valamit, és nagyon jó szeme volt, mert kiderült, hogy milyen kedves és gondoskodó a srác. Kaden pont az ellentétének látszik, mert ő sokkal nyitottabb volt Liával, mégis neki kellett több idő ahhoz, hogy komolyabb udvarlóként szóba jöjjön. Mindkettejüknek vannak hibái, de mellette sok becsülendő tulajdonságuk is. Rafe és Kaden is titkolta kilétét, amit nehéz lesz megbocsátania Liának, de végül mindketten a lányt próbálták védeni. Nehéz ezt elsőre elhinni az orgyilkosról, de belegondolva, ő tényleg a lehető legjobbat próbálta kihozni a szituációból. Szeretném, ha előbb utóbb Lia is megbarátkozni ezzel a ténnyel. Tehát jelenleg képtelen vagyok dönteni. :D

Mire számítunk a folytatásban?
I: A végén történt események nagyon izgalmasak voltak, szerintem már ez megalapozza azt, hogy minél jobban várjuk a folytatást. Alig várom, hogy megtudhassam ezek után milyen
eseményekre kell még fel készülnünk. Kíváncsian várom, mi lesz ezek után Lia-val. Ki az a titokzatos ember akihez viszik? Sikerül megoldani ezt a helyzetet! :)  Melyik fiúnak sikerül elnyernie teljesen Lia szívét? Ne feledkezünk meg a könyvekről sem! Nagyon kíváncsi vagyok,  milyen sorsot rejtenek Lia számára. A lány képessége vajon teljesen megmutatkozik? Úgy gondolom, ha már ezekre a kérdésekre kapunk válaszokat, sok izgalomban, és fordulatban lesz részünk. Arra számítok, hogy még az első részt is túl szárnyalja majd számomra :)
P: Én nagyon remélem, hogy a szerelmi háromszögben lesz még csavar. Nagyon úgy tűnik, hogy Lia már választott, de érződik rajta, hogy adna esélyt a másik udvarlónak is, és én nagyon szeretném látni, hogy a másik lehetőségből mi lehetne. Meg persze ott van még a titokzatos képessége, amiről még nagyon keveset tudtunk meg, attól is várok még meglepetéseket. Valamint el se tudom képzelni, hogy hogyan rendeződik a háborús helyzet az országok között. Biztos vagyok benne, hogy ugyanilyen izgalmas lesz a folytatás is.

Ismerünk olyan könyvet, ami hasonlít ehhez?
I: Erről Perpetua szerintem többet fog tudni mesélni. Én nem emlékszem, hogy mostanában olvastam e volna ehhez hasonló könyvet :)

P: Nem véletlen, hogy ennyire tetszett, mert több kedvencem is van, amire szerintem nagyon is hasonlít. Így bátran ajánlom ezt a könyvet azoknak, akik szerették az Üvegtrón sorozatot, a Halál szépséges szolgálólányai trilógiát vagy a Méregtant. Mindegyik középkori világba kalauzol, erős, független hősnővel és sok-sok romantikával.

Kedvenc jelenetem:
I: A szeder szedés :)

P:  Az az éjszaka, amikor Kaden felöntött a garatra és Lia-nál tölti az éjszakát.
Kedvenc szereplőm:

I: Több kedvencet is sikerült találnom a legkedvencebb Rafe és Lia. DE még ide tartozik Pauline és Kaden is.

P: Minden főbb szereplőt egyformán megkedveltem, nem tudok most köztük se választani, tehát Lia, Rafe, Kaden és Pauline.
Kinek ajánlom:

I: Mindenkinek aki szereti az olyan történeteket, amiben hercegnők, hercegek, és orgyilkosok szerepelnek. Aki kedveli a fantasy-t egy kis romantikával keverni :)

P: Írtam, hogy milyen könyvekhez hasonlít ez a történet, akik azokat is szerették ezt is fogják úgy gondolom. :)
Értékelésem:
I: Engem teljesen elvarázsolt Lia története, ezért teljes szível adom neki a megérdemelt 5 szedret :)

P: Nem gondoltam, hogy ennyire fantasztikus lett, de annyira megszerettem a történetet, hogy 5 levendula koszorút adok neki.

Érdekesség: Több érdekességet is tartogatunk nektek. Először egy Írónővel készült interjúból fordítottunk, szó esik benne az Árulás csókjáról és a folytatásról is.

Nem vagy idegen a Young Adult könyvek írásában – sem a fantasy/scifi sem a

kortárs művekben. Mi csábít ennek a műfajnak az írására?
MP:
Annak ellenére, hogy sokszor műfajnak hívjuk, azt hiszem a YA valójában inkább egy kategória, ami sok műfajt felölel, mint a már említetteket is. Az egyetlen követelménye a kategóriának, hogy egy tini szemszögéből íródjon és én imádok így írni.

A tinédzserek szenvedélyesek, mindent megkérdőjeleznek, kíváncsiak, egy kicsit idealisták, és első döntéseket hoznak, amik megváltoztatják az életüket – és néha, az egész világot. Ez nem túlzás. Csak nézd meg Malala Yousafzai-t. Tinik befolyásolják a történelmet, életeket, a kulturális növekedést, és ezzel egy időben, ők a legsebezhetőbbek. Hatalmas felelősség és nyomás nehezedik rájuk, és néha ezeket nem oldja fel semmi. A történeteik lebilincselőek, izgalmasak és meg kell őket hallgatni. Örülök, hogy íróként egy kicsit képes vagyok bemutatni az életükből.

Van még egy bizonyos tisztaság a tizenévesek hibáiban. Konfliktusokra és válasz konfliktusokra épülnek a történetek – nélkülük nincs történet. Végtelen türelmem van az ilyen tini karakterekhez, aki talán rossz döntést hoz először, de nagyon kevés egy olyan felnőtt szereplőhöz, aki ugyanazt a hibák véti újra és újra. És ha van egy dolog, amire egy írónak szüksége van, ahhoz, hogy átjusson egy 100.000 szavas kéziraton, az a türelem.

Imádtam a könyv váltakozó nézőpontjait. Mi volt az írási folyamat a Herceg és az Orgyilkos szemszögének?
MP: Trükkös volt. Azt akartam, hogy az olvasó megtapasztalja azt, amit Lia, amikor megtudja, hogy ki kicsoda, ezért óvatosnak kellett lennem, hogy milyen részeteket tárok fel. Számtalan újraolvasás és szerkesztés kellett, hogy biztos legyek abban, hogy minden a megfelelő sorrendben van, és nem szórtam el véletlenül morzsákat. Ugyanolyan fontos számomra az is, hogy minden karakternek adjon egy esélyt az olvasó – mint ahogy Lia is – mielőtt kiderülne, hogy kik ők. Ugyanakkor nem akartam szemfényfesztést használni, így arról is tettem, hogy finom nyomokat mégis hagyjak, így újraolvasáskor észre lehet venni.

Kellett valamilyen kutatást végezned az Árulás csókjához?
MP:
Rengeteg google keresés kellett. A Jenna Fox könyvemnél sok könyvtári könyv és folyóirat olvasás kellett a technológiáról, amit kerestem. De az Árulás csókjában, sok dolog amit kerestem homályos maradt, ezért kellett a weben keresnem olyanokat, mint a betakarítás és szállítás ;gyógynövények; mennyi idő alatt bomlik le az acél és más anyagok; a késdobás mechanikája; (vannak útmutatók a youtube-n); henna festés és az elkészítés folyamata, és még egy csomó fontos dolog. Olvastam még középkori könyveket, gyarmatokról és a vidéki életről. Sok kutatás, természetesen, nem is fejeződik be a könyv végéig, de nem tudhatod biztosan mire van szükséges, amíg nem érsz el a tényleges jelenethez.

Tudnál mondani valamit arról, hogy mit tartogat a második könyv, az Áruló Szíve?
MP:
Természetesen! Lia átjut Venda-n, és felfedezi Venda királyságát, ami nem olyan, mint amire számított. Veszélyes, bonyolult és felemészti minden energiáját és tudását, hogy életben maradjon – és Rafe-t is életben tartsa. Sokan szeretnék holtan látni, de sokakat lenyűgöz az ellenséges hercegnő, akiről azt beszélik, hogy megvan benne az adottság, és a saját túlélésének a kulcsa. És ott van még a Komizár… Ő se olyan, mint várta


Találtunk egy interjút, ami Rafe-el készült ebből is fordítottunk nektek.

Riporter: Szóval, úgy hallottam, hogy szeretsz szedervadászatra menni. Van még valami,
amire szeretsz vadászni?
Rafe: Ki akarja tudni?
R: Hm, védekezel, ugye?
Rafe (morogva): Rendben. Nem különösebben kedvelem a szedret. Kíváncsi voltam a hercegnőre, aki egy távoli kanyonban szedeget.
R: Áh, szóval tudod, hogy nem egy kocsmai felszolgáló. Hogy lehetséges ez? Senkinek se mondta el.
Rafe:Megvannak a módszereim.
R: Úgy hallottam, hogy neveletlen parasztnak szólított. Mit gondolsz erről?
Rafe (vállalt von): Hívtak már rosszabbul is.
R: Kicsoda?
Rafe (szemét a kérdezőn tartja és mosolyog): Szép próbálkozás.
R (nagyot nyel) (visszanéz) (emlékezteti magát az interjúra): Igen. Nos. Tetszel neki?
Rafe: Nem. Talán. Nem igazán.
R: Nem úgy tűnsz, mint aki biztos a dolgában. Mindig ilyen határozatlan vagy?
Rafe (megvetően): Soha. Általában nem kell annak lennem. Ő nem olyan, mint, amire számítottam.
R: Gondolod, hogy fogtok még szedret szedni?
Rafe: Nem
R: Hazug.
Rafe: Pontosan. Kezdesz most már megérteni. De te nem fogod elmondani Lia-nak, ugye?
R (hervadozik Rafe folyamatos bámulásától): Én – Úgy gondolom képes kézben tartani a dolgokat.
Rafe (állva marad): Nagyon figyelmes vagy. Ez igazán nagy öröm.
R: De én-
Rafe: Beszélj vele (Mary-re mutat és sóhajt): Sajnos Lia miatt, van még elintézni valóm.
Mary (vállat von): Ne nézz rám. Nem árulom el a titkokat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése